Alliansen och de Rödgröna lade samma budget | Sverigedemokraterna Mölndal

Alliansen och de Rödgröna lade samma budget

budget

Det bjöds på komik av stora mått i fullmäktige när de båda blocken debatterade budgeten. Socialdemokraterna som hade gått till val på ”en ny politik för Mölndal” hade tagit alliansens budget och lagt i kopieringsmaskinen.

Det blev i det närmaste lite pinsamt i KF när de båda blocken debatterade samma budget. Mer skillnad är det inte på partierna än att de bara behöver ändra namnen i överskriften. Samt en post på 5 miljoner för kollektivtrafik till våra äldre. För att försöka dölja det faktum att socialdemokraterna kopierat alliansens budget rakt av så gick man istället till angrepp mot att SD inte lagt fram en egen budget.

Men varför lade inte SD en egen budget?

Budgeten är det viktigaste inom kommunpolitiken och det visar hur man vill styra kommunen och vilka saker man ämnar att prioritera. För att kunna lägga en trovärdig budget så måste man ha total koll på alla inkomster och utgifter inom kommunen.

SD Mölndals budgetlinje är solklar. Mindre invandring mer välfärd!

Våra politiska motståndare har gjort allt för att dölja ”vissa” kostnader. Man bakar ihop dem med stora utgiftsposter och vägrar att redovisa dem mer specifikt. Detta har gjort det närmast omöjligt för SD Mölndal att skapa den budget vi vill ha. Att köra socialdemokraternas linje och bara kopiera en budget rakt av duger helt enkelt inte. Vi vet att det finns enorma summor dolda i stora utgiftsposter och det är dom vi vill omfördela. Det skulle skapa förändring på riktigt.

”Att köra socialdemokraternas linje och bara kopiera en budget rakt av duger helt enkelt inte.”

Men vad för nytta gör SD Mölndal då?

Genom att vi lyckats komma in i nämnder så börjar vi få del av siffror som annars varit dolda. Nu ser vi vilka enorma kostnader Mölndals kommun har undanhållit medborgarna. Med senaste avtalet med migrationsverket så inser vi att kostnaderna för ensamkommande kan räknas till nästan 50 miljoner kr (alltså 10ggr mer än kollektivtrafiksfrågan), men vi kommer att återkomma till detta. SD Mölndal kommer att exponera och redovisa allt det som kommunpolitikerna försökt dölja.