Almedalen 2017 | Sverigedemokraterna i Mölndal

Almedalen 2017

Jimmie Åkessons tal

Sjunde juli var det Sverigedemokraternas dag i Almedalen. Vädergudarna var med oss så att regnet inte kom förrän dagen efter på MP’s dag, utan det var soldis och varmt hela dagen och kvällen. SD Mölndal var på plats och tog pulsen från fredag till söndag. Sverigedemokraternas högkvarter på två våningar lyste lång väg i blåsippsblått när man kom in till Visby via hamnvägen, vilket säkert har retat gallfeber på en och annan meningsmotståndare. SD Mölndal kunde i varje fall inte se något annat parti som hade ett lika synligt eller så väl beläget högkvarter. Den så kallade LO-borgen på Hamnplan 5 i Almedalen har nu abonnerats ett flertal år framåt av SD när LO tvekade vid kontraktförnyelse. Under Almedalsveckan var detta högkvarter både en plats för tal, diskussioner, pub och nattklubb senare under kvällen och på skärmar kunde man följa alla tal samt hållpunkter för alla arrangemang där SD figurerade, samt även systerpartiet UKIP som var på besök i form av bland andra Paul Nuttall (UKIPS’s ledare som nyligen avgått). Stämningen var god i den nu omdöpta ‘SD-borgen’ både inomhus och på uteserveringen där man även hade god översikt vad som föregick i hamnen bland meningsmotståndare såsom NMR, IRM (inte rasist, men) med flera.

På plats fanns större delarna av SD-ledningen, såsom Richard Jomshof, Paula Bieler, Linus Bylund, Mattias Karlsson och såklart Jimmie Åkesson. På eftermiddagen kom en motdemonstration som främst var riktad mot NMR, men det var inga vänliga blickar mot SD’s högkvarter och vi ombads av polis att hålla låg profil och ej fälla några kommentarer för att hålla friden. Efter demonstrationen (vars budskap av kärlek och förståelse ingen naturligtvis hade några invändningar mot i SD’s läger, så varför denna ilska från demonstranterna i ett kärlekståg kan man fråga sig?) följde en kort aktion av IRM där de utklädda i skyddskläder förklarade kvarteret där SD och NMR huserade för en ‘kontaminerad zon’ och spärrade av kvarteret under en stund med plastband där det stod ‘bio hazard’ samt höll upp skyltar med samma budskap. Detta inslag var på sin höjd smått irriterande och lite löjeväckande såvida de ej riktade sin aktion mot NMR endast istället för alla som de kallar högerextremister (det vill säga även SD).

”Kärleksmanifestation”

Mer störande och lite skrämmande var istället NMR som ställde upp mitt emot SD’s högkvarter och skanderade högt i syfte att locka till sig SD’s väljarbas vilket de inte heller stack under stolen med. Dessa följde även efter som en svans under Jimmie Åkessons tal senare under kvällen och såg hotfulla ut.

Efter ett par timmar i högkvarteret så har flera seminarier och tal lyssnats på runt om i Almedalen, bland annat TV4’s intervju med Jimmie Åkesson som var tydligt och intressant. Vid 19 kom så höjdpunkten för dagen- Jimmies tal, som inleddes med en dikt av von Heidenstam, inspirerade och manade till handling för att göra något åt alla problem som uppstått tack vare de sju övriga partierna, såsom ökade klyftor, ett Sverige som slitits isär, bristande vård för att nämna några av de ämnen som togs upp. Jimmie var även tydlig tidigare under dagen med att ta avstånd mot nazisterna i Almedalen så något fraterniserande förekom över huvud taget inte mellan sverigedemokrater och detta parti, tvärtemot vad vänsterrörelser som IRM vill ha det till.

En annan aspekt av helgen som man slogs av var hur många fler kvinnor som syntes bland sverigedemokraterna, känslan att män var i majoritet upplevdes inte alls vilket förhoppningsvis är en positiv och fortgående trend, men oavsett kändes det relativt jämnt mellan könen på plats. Det sammanlagda intrycket efter en helg av ett späckat program, med många nya tankar, en del kontroverser, livliga diskussioner, nya vänskapsband och intressanta föredrag är inspiration inför det kommande val-året. Ett val-år där vi ska fortsätta lysa lika klart som vi gjort i Almedalen, med vetskapen att vi har ständigt ökat stöd i opinionen. Nu kör vi!