Årets sista KF och året som gick | Sverigedemokraterna Mölndal

Årets sista KF och året som gick

20151216_193914_resized

För drygt ett år sedan klampade en helt ny uppsättning Sverigedemokrater in i Mölndals kommunfullmäktige. Endast utrustade med sunt förnuft och gott mod skulle vi ta oss an garvade högavlönade proffspolitiker. Helt utan moral och en fast beslutenhet att SD skulle misslyckas och frysas ute.

Det var ingen lätt uppgift då vi till skillnad från andra partier inte hade någon att fråga eller ta till hjälp inom vårt parti. Allt var nytt och vi kan väl i ärlighetens namn erkänna att vi inte gjorde allt rätt hela tiden.

När SD gick upp i talarstolen pågick ofta en kollektiv mobbning som kulminerade i elaka twitter-inlägg där man hånade talaren – Ja ni vet ett sådant beteende som man aldrig skulle acceptera av sina egna barn. Men som i kommunhusets vuxendagis, ”kommunfullmäktige” verkar vara helt ok. De övriga politikerna vantolkar medvetet SD´s ord för att sprida osanningar om vår politik. På sin sida har politikerna sin egen lydiga ”journalist” Kent Randau från MölndalsPosten. Som antingen sätter dem på pränt eller retweetar direkta felaktigheter.

Men med facit i hand tycker jag att SD trots sina förutsättningar stod sig riktigt bra i ett kargt politiskt klimat.

Men vad gjorde vi då?

Ja, vad kan man göra när samtliga övriga partier gett sig den på att all form av förnuftigt tänkande skulle stängas ute? Man hade t.o.m skapat den mest oheliga av alla allianser mellan KD och V, på så sätt uppstod majoritet Mölndal. Underligt nog lyckades vi få igenom en motion i KF. Moderaterna försökte ta åt sig äran för den genom att yrka ett tillägg i formuleringen.
Utan större möjlighet att påverka sade vi iallafall ifrån. Vi lyfte på locket och lät frågor som annars skulle vara hemliga komma upp till ytan. Vi yrkade flera reservationer i såväl fullmäktige som i nämnder. Vi anmälde kommunen till förvaltningsrätten vid två tillfällen. Vi gjorde flera avslöjanden som slogs upp stort av bl.a Expressen.

SD är därmed det enda parti som vågar stå för sina ord offentligt

Vi kanske inte gjorde någon direkt politisk skillnad men vi ställde politikerna mot väggen, vi gjorde deras arbete betydligt besvärligare. Vi spelade lagligt in nämndemöten, vilket resulterade i fullständig panik hos de övriga politikerna. De gjorde bokstavligt talat ”allt” för att deras egna ord inte skulle nå allmänheten. Till sin hjälp tog man hjälp av kommunens resurser och anlitade kommunjuristen för att hitta kryphål i lagen. SD är därmed det enda parti som vågar stå för sina ord offentligt.

När politikerna för sin egen vinning bedriver medborgarfientlig politik vet de numera att de inte kommer undan med det utan att bli avslöjade. Vi gick hårt åt detta året och SD kommer att gå ännu hårdare åt framöver. Vi kommer även att lägga flera motioner under kommande år.

SD gick in i Mölndals kommunfullmäktige med runt 9% stöd, enligt undersökningar idag (ett år senare) har vårt stöd ”fördubblats”. Det är väl minst sagt en bekräftelse på hur bra det faktiskt har gått.

20151216_190000_resized

Avslutnings-julmacka i kommunfullmäktige. Ganska långt ifrån den lyx som ”Majoritet Mölndals” proffspolitiker unnar sig själva på kommunens bekostnad. Tex som deras Spa hotellsvistelse i Varberg i somras.