Expressen ljuger mer än vanligt | Sverigedemokraterna Mölndal

Expressen ljuger mer än vanligt

expressen

Media slår rekord i lögner?

De flesta vet säkert vid det här laget att det som media skriver om skiljer sig en hel del ifrån verkligheten. Även om många hävdat att media i synnerhet kvällspressen ljuger så brukar det ändå vara baserat på någon form av halvsanning från början. Man förvanskar helt enkelt sanningen.

Ett exempel kan vara när en sverigedemokrat blir överfallen och misshandlad så blir rubriken ”Sverigedemokrat i slagsmål”. Detta leder folk till att tro att det var Sverigedemokraten som slogs.

Genom att styra vilken information som skall bli tillgänglig till läsarna samt att förvanska den efter sina ändamål. Kan således media påverka folks uppfattning av Sverigedemokraterna. Detta fungerar för att folk oftast inte orkar ta reda på hela sanningen. Man läser rubriken och några rader in i artikeln.

Journalister som grovt tänjer på sanningen är något som vi fått vänja oss vid. Men i Niklas Svenssons artikel i expressen ”Kampen om makten i Sverigedemokraterna” så gick han ifrån journalistik till ren fiction. Där var det ingen förvanskning utav sanningen utan rena fantasier alltihop. Han skriver om en maktkamp som skall pågå inom partiet. Med fantasifulla utläggningar så beskriver han en helt absurd fantasivärld, helt utan faktaunderlag.

Alla med lite insyn i partiet vet ju att ingenting av det Niklas Orrenius skriver stämmer. Vid en första anblick kan man kanske tycka att hans foliehatts-paranoia är en aning charmig.

”I Niklas Svennsons artikel i Expressen ”Kampen om makten i Sverigedemokraterna” så gick han ifrån journalistik till ren fiction.”

Men egentligen är det ganska skrämmande. Det är skrämmande för att numera behöver inte journalister vänta på småsaker för att förvrida och blåsa upp till skandaler. De kan helt enkelt ”hitta på” sina egna skandaler. Numera är det alltså bara journalisternas fantasi som sätter gränserna.

Den enda ljuspunkten i det hela är att Expressens omsättning snart är lika låg som deras läsares förtroende. Snart så förpassas nog Niklas till det han är mest lämpad. Manusförfattare till dokusåpor på sämsta sändningstid.