Politiskt hyckleri håller kostnaderna höga | Sverigedemokraterna i Mölndal

Politiskt hyckleri håller kostnaderna höga

hyckleri

Expressen:

De tjänar 72 000 på flyktingar om dagen

Idag kan vi läsa om ännu en skandal angående Mölndals hantering av ensamkommande. Återigen framstår Mölndal som Sveriges mest slösaktiga kommun med politiker som varken har koll eller vet vad de pratar om. Politisk inkompetens kostar skattebetalarna hundratals miljoner varje år.

I media har ofta välfärdsföretagen framställts som skurkarna. Men egentligen är de socialdemokratiska politikerna minst lika fula fiskar. Som Sverigedemokraterna nämnt tidigare har man nämligen satt en lägsta gräns för anbud. Alltså när politikerna beklagar sig över höga kostnader så är det ju i själva verket de som lagt ribban.

När de styrande politikerna blir konfronterade av media försöker de nervöst komma med alla möjliga bortförklaringar och skylla på riksdagen men medger att detta inte är bra. Ändå har de själva röstat igenom det och gjort det möjligt?!

Men är verkligen Mölndals politiker så okunniga och inkompetenta som de försöker ge sken av?

Ja kanske till viss del? men det är inte hela sanningen. Mölndals politiker har vetat om problemen länge, även om de förnekar motsatsen. Även om vissa lever i en hopplös naiv vanföreställning finns det många politiker som i privata samtal medger att SD´s politik är enda lösningen på ett växande problem. Men vad är det som får Mölndals politiker att agera så fruktansvärt ansvarslöst?

Svaret är troligen i första hand pengar och girighet, än inkompetens och okunnighet.

”Vill en politiker som har närmare 70.000kr i månadslön gå tillbaka till att passa snoriga barn och torka rumpor för en knapp tredjedel av sin politikerlön?”

Med löften om solidaritet och jämlikhet har Mölndals ledande S och MP politiker roffat åt sig mycket feta arvoden. De har löner som de flesta av deras väljare inte ens kan drömma om.

Många S politiker har bevittnat vad som händer de politiker som vågar gå emot partiets invandringsdoktrin och stå upp för medborgarnas intressen. Därför vågar ingen säga något.

Vill en politiker som har närmare 70.000kr i månadslön gå tillbaka till att passa snoriga barn och torka rumpor för en knapp tredjedel av sin politikerlön? Nej knappast. Frågan blir då vad är en politiker beredd att göra för att behålla sin levnadsstandard? Troligen precis vad som helst, till medborgarnas förtret.

Pengar ställer all heder och moral åt sidan. Man sviker vallöften, värderingar och sunt förnuft för att inte stöta sig med ledningen. Kort sagt man gör vad som helst för att behålla jobbet. För att släta över det hela talar man om godhet och allas lika värde.

Vi har väl alla sett kommunens högste representant Marie Ösths aningen förvirrade intervjuer. Men bakom finns betydligt mer ljusskygga figurer.

Bernt A Runberg är en mycket högavlönad S politiker som styr SAN nämnden. Alltså han är den som är ansvarig för de ensamkommande och alla de skandaler som uppstått i dess kölvatten.

Bernt kan ses i detta Youtube klipp.

bernt

Intressant är att vid 0:50 beklagar han sig över att privata aktörer skall tjäna pengar på äldreboenden.

-Det gillar inte vi.

Det är den politik som han sålde in till intet ont anande väljare. Men i själva verket sitter han nu och gör det möjligt för privata bolag att plocka ut extrema  mångmiljonvinster.
För några månader sedan klubbade Bernt igenom ett mångmiljonavtal med Caremore (som nämns i Expressen-reportaget). Som av en händelse drivs Caremore av en gammal kollega till Bernt inom kriminalvården. Tillfällighet? kanske, men det är just det att det är väldigt vanligt med tillfälligheter inom politiken. I SAN nämnden finns även en politisk representant som jobbar på Baggium (också nämnt i Expressen-reportaget).

Bortsett från SD, klubbade en enig nämnd (inkl. vänsterpartiet) igenom avtalet med Caremore. Det garanterade privatägda Caremore mångmiljonvinster.

Sverigedemokraterna har anmält kommunen till förvaltningsrätten för upphandlingen med Caremore som kostat skattebetalare betydligt mer än det borde. Kommer SD att vinna? Troligen inte, för gissa vilka politiska partier som sitter i förvaltningsrätten… Men det är symboliskt viktigt för medborgarna att veta att det finns ett parti som sätter ner foten o säger att nu får det vara nog. Detta parti är numera Sveriges största enligt opinionsmätningarna. Än finns det hopp.