Bidragslinjen är dålig utom när den är bra (med Moderat exempel) | Sverigedemokraterna i Mölndal

Bidragslinjen är dålig utom när den är bra (med Moderat exempel)

Moderaterna i Mölndals syn på att leva på bidrag… ibland

Ni har säkert hört talas om modulbostäderna i Forsåker. Däremot fick vi veta en ny intressant detalj på senaste kommunstyrelsemötet. Rummen är byggda som individuella brandceller. Nu kanske ni tror att Mölndal här försökt spara pengar eftersom denna form av boende har en tendens att gå upp i rök på ett eller annat sätt. Detta är inte fallet utan det är byggt såhär för att varje rum ska räknas som en individuell lägenhet vilket leder till att mer bidrag kan betalas ut (se reglerna för bostadsersättning).

Man har alltså lagt Mölndalsbornas skattepengar på att optimera mängden bidrag nyanlända kan få och detta genom att bygga dyrare än vad som behövs. Eftersom inget annat parti ens verkar vilja nämna denna detalj offentligt kan vi bara utgå ifrån att de tyst håller med majoriteten. Till höger är ett färskt exempel på hur Moderaterna i Mölndal kritiserar bidragsberoende i de vagaste termer möjligt. Men om man inte orkar leta fram konkreta exempel som det här lokalt, tror man då ens på det man själva säger?

Förresten så var den totala kostnaden för dessa moduler 66 miljoner. 20 miljoner i inköp och 46 miljoner för brandsäkring, markarbeten, transport, bevakning under byggtiden mm.