Sommarens sista Kommunfullmäktige | Sverigedemokraterna Mölndal

Sommarens sista Kommunfullmäktige

KF_juni

Ovan ett kortfattat utdrag ur 2 timmar lång debatt
Sommarens sista kommunfullmäktige blev minnesvärd på många sätt. Det anses vara den hetsigaste budgetdebatt någonsin i Mölndals kommunfullmäktige och letade sig ända fram till Mölndals Postens förstasida och genererade en helsida i tidningen.

I budgetdebatten höll SD ett anförande där man förklarade att vi inte kände oss riktigt redo att lägga fram en budget ännu då vi fortfarande inte fått svar på flera frågor. Dessutom är ju sommarbudgeten av mindre betydelse och vi såg därför ingen anledning att stressa fram en budget just nu. Vi satsar hellre på den riktiga till hösten.

SD har ett väldigt enkelt motto:

Mindre invandringsrelaterade kostnader, mer välfärd.

Trots detta så blev SD attackerade av de flesta partier i Majoritet Mölndal. De menade på att vi genom inte lägga fram siffror inte visade vad vi ville. Vi vill ju skära ner på vansinnigt dyra poster som hemspråk, köpta boenden för nyanlända och dra ner kostnader på boenden för ensamkommande mm. Vad är det politikerna inte förstår?

Ulrika Frick vet mycket väl att kommunen gör allt för att mörka invandringsrelaterade kostnader. Ändå höll hon ett hätskt anförande mot SD där hon i princip ljög rakt igenom. Detta fick Tobias Hellström (SD) att tappa omdömet en aning och replikerade med:
”Det enda miljövänliga i er politik är det gödsel som kommer ur din mun”

En aningen opassande omformulering för ”skitsnack”. Förutom Ulrika Frick var även två vänsterpartister uppe. Deras anförande var så förvirrade och fulla med felaktigheter att de i princip var omöjliga att besvara. Hur bemöter man 10 minuter fullständigt svammel?

Sverigedemokraterna är det enda oppositionspartiet.

Vem har inte tyckt att politikers beslut är idiotiska?

När man läser om hur kommunen hyr ettor  för 68.850kr eller att man klockar minuter i hemtjänsten, medvetet ser till att anbuden för hem för ensamkommande hålls extra höga, eller sponsrade Jihad-resor etc Då undrar man ju förstås hur det är fatt med dagens politiker?

Tro mig det blir inte bättre av att få insyn i hur politiken fungerar. Det som ”verkar” dumt visar sig i praktiken vara ännu dummare.
På frågan varför SD använder uttrycket politiker när man beskrev ”de övriga”, utryckte sig Tobias en aning bryskt i talarstolen:
”Jag gick in i politiken för jag tyckte politiker verkade vara idioter, nu vet jag att dom är det.”

Dessa uttalanden slogs upp stort i Mölndalsposten.
Tobias säger att uttalandena var olyckligt formulerade.
– Som fritidspolitiker är man utsatt för livets alla påfrestningar. Spädbarnskolik, lång arbetsdag, dagen innan utlandsresa är faktorer som kan sätta omdömet ur spel och man uttrycker sig klumpigt. Som SD politiker är man ju också extra utsatt, det är ju vi mot resten. När har det någonsin genererat media när en SD ledamot blivit utsatt för personangrepp?

Genom hela debatten återkom flera talare ständigt till att hela kommunfullmäktige från vänster till höger är överens i de flesta frågor, ja alla utom SD.