Så fel har Henrik Schyffert | Sverigedemokraterna Mölndal

Så fel har Henrik Schyffert

henke

Hur blir det när en komiker försöker blanda sig i politik?
Kort sagt tokigt..

Henrik Schyffert skrev ett av media ”hyllat” facebook inlägg. Det var en ganska underhållande text om hur invandringen max kan kosta oss 12000kr per person varje år och frågar sig vad vi skulle gjort för de pengarna.
Texten är faktiskt intressant för den illustrerar hur fel ”anti SD debattörer” faktiskt har. Det blir lätt att sätta fingret på varför de resonerar som de gör, de saknar helt enkelt koll.

Att en komiker har noll koll på sin omvärld är inget konstigt i sig. Det skrämmande är att hans tankevärld delas av både journalister och mindre begåvade politiker.

Så låt oss bryta ner Schyfferts text:

Fel 1: Schyffert refererar felaktigt till en rapport som han inte läst.

Första tankevurpan sker redan i början. Schyffert pratar om invandringens kostnader. Han har läst en gammal OECD rapport och vill göra gällande att invandringen inte kostar något. Istället tjänar vi runt 7800kr per person. Hade Schyffert läst hela rapporten så hade han sett att ”asyl invandringen” inte var medräknad i den summa som han refererar till. Alla förstår ju att en hit-raggad ingenjör från Tyskland är mer lönsam än en outbildad person från tredje-världen som dessutom siktar på att få hit en ganska stor familj.

Fel 2: Han kallar beloppet 120 miljarder för en fantasisumma och menar att 12000kr per person ändå inte är så mycket.

Schyffert tar sedan och räknar 120 miljarder som ett fantasiexempel i sin tes. Troligtvis är det nog en ganska låg summa. I hans exempel så räknar han med att invandringen då skulle kosta 12000kr per person och år. I Schyfferts tankevärld är det en låg summa. Men om vi räknar på att summan även gäller ett nyfött barn. Då kan man räkna med att den skulle ha en skuld på närmare 250.000kr för invandringens kostnader innan han kommit ut i arbetslivet och genom skatt kan börja betala tillbaka. Eller så räknar man en familj med två vuxna och tre barn, 60.000 kr en summa som nog skulle komma väl till pass för mindre lyckligt lottade familjer.

”6 åringar med bortsprängda armar från Arabien”. Det är ett klockrent exempel på hur desillusionerade många är när det gäller asylinvandringen till Sverige.

Fel 3: Schyffert saknar insikt i vilken typ av asylsökare som kommer hit.

Vidare i texten tar han upp ”6 åringar med bortsprängda armar från Arabien”. Jag har personligen jobbat 7 år i anknytning med invandrare och träffade i princip samtliga som sökte asyl i väst-Sverige under den tiden. Aldrig såg jag någon med bortsprängda lemmar. Det är ett klockrent exempel på hur desillusionerad Schyffert och många andra är när det gäller asylinvandringen till Sverige.

Fel 4: Schyffert saknar insikt om att folk vill ha en fungerande välfärd.

Det mest stötande i hela texten kommer i slutet. Texten avrundas med att vi troligen bara skulle köpt massa onödiga saker för pengarna vi skulle sparat på invandringen.
NEJ! Det handlar inte om att stoppa 12000kr i fickan varje år. Det handlar om att ge våra åldringar en värdig ålderdom. Att erbjuda våra barn en bra skola. Att våra sjuka kan känna sig trygga i sin vård. Att minska vårdköer. Att pensionärer skall ha råd med medicin och tandvård.
Men det är ju problem som inte finns i Schyfferts världsbild.

Självklart tar ju inte Schyffert upp övriga konsekvenser av en för hög invandring såsom ökat våld, upplopp i förorterna, Islamism och hatbrott mot tex judar, Sjunkande skolresultat osv.