Vänsterpartiet röstar för vinster i välfärden | Sverigedemokraterna Mölndal

Vänsterpartiet röstar för vinster i välfärden

caremore

Idag har Caremores ägare all anledning att fira. Social och arbetsmarknadsnämnden klubbade igenom ett mångmiljonavtal med Caremore migration AB. Caremore blev rikskänt när expressen avslöjade företaget som ett av historiens mest giriga välfärdsföretag. Genom att hyra ut billiga ettor till kommunen på 68.000kr i månaden förskansade sig Caremore extrema vinster på skattebetalarnas bekostnad.

Med Expressens avslöjande i åtanke skulle man kanske tycka att Mölndals politiker borde vara extra vaksamma när Caremore lade anbud på driftentreprenad för ensamkommande. Istället bestämde Mölndalspolitikerna utan att ifrågasätta någonting att låta Caremore vinna anbudet.

”Det visade även att vänsterpartiets prat om att stoppa vinster i välfärden inte är något annat än kvalificerat skitsnack.”

Bortsett från SD var nämnden helt enig. Det visade återigen att SD är det enda riktiga oppositionspartiet. Det visade även att vänsterpartiets prat om att stoppa vinster i välfärden inte är något annat än kvalificerat skitsnack. Nu kan Caremores ägare plocka ut miljonvinster med vänsterpartiets fulla stöd.

Välfärdsföretagen sätter inte priserna.

Något som var aningen förvånande för mig var det faktum att välfärdsföretagen inte trissade upp priserna. Det är Mölndals stad som själva sett till att kostnaderna är så höga. De har nämligen infört ett ”lägsta anbud” i sin upphandling på 1900kr per dygn. Ja ni hörde rätt, ”lägsta anbud”. Det betyder att om någon skulle vilja erbjuda tjänsten billigare så är detta inte möjligt. Detta klingar ju ganska illa med vad Mölndals Kommunalråd Marie Öst hävdat i intervjuer.

Förvaltningschefen förklarar:

”Jag vill att ungdomarna skall ha det bra” sa förvaltningschefen, därför anser jag att man måste ha ett lägsta anbud. Att spara på skattepengar är inte att tänka på. Enligt upphandlingen låg flera företag på minimigränsen vilket antyder att det fanns en hel del marginal. Om man läser en bit ur protokollet skall nog de ensamkommande klara sig.

”På enheten får ungdomarna ta emot besök av kamrater i gemensamhetsytorna. Alla ungdomar har rätt till sin egen integritet och kunna dra sig undan på sitt rum.

Varje vecka erbjuds ungdomarna aktiviteter som simning, bowling, utflykts, biobesök, biblioteksbesök, museum, pröva-på-aktiviteter etc. Det finns datorer för att underlätta ungdomarnas kontakt med anhöriga, tv-apparater, tv-spel mm. Varje ungdom erbjuds såväl individuella ”pröva-på” aktiviteter, liksom gruppaktiviteter. Samverkan kommer att ske med det rika lokala föreningslivet.”

På social och arbetsmarknadsnämnden fick vi även veta att de 20 platser för ensamkommande som kommunen skall driva i egen regi har inretts för 750.000kr. Plus ytterligare 250.000kr i möbler som skänkts av Mölndalsföretag.